"Fiqh": het diepgaand begrijpen van het geloof...

In een tijd dat er zoveel negativiteit is over de Islam, valt het niet te ontkennen dat mensen zich voortdurend tot de Islam bekeren en dat moslims zich steeds meer in hun geloof willen verdiepen. Hoe komt het dat mensen nu nog steeds zo geïnspireerd kunnen raken door de Islam als in de tijd van de profeet Muhammad (vrede en zegeningen zij met hem). Wat heeft de Islam te bieden?

Om deze belangrijke vraag goed te kunnen beantwoorden is kennis over de twee bronnen van de Islam onmisbaar: de Koran en de Soennah (het profetisch model). Dit is ook waar de titel van deze studie voor staat: "Fiqh van de Koran en Soennah". Fiqh staat voor het dieper begrijpen, zodat iemand te weten komt wat de bedoeling is van Allah’s boodschap en voorschriften en hoe dit tot uiting komt in de praktijk. Deze studie draait dan ook om het écht begrijpen van het geloof, op zo een wijze dat dit een positief effect zal hebben op uzelf en de mensen om u heen.

De studie

In deze praktijkgerichte studie leert over de boodschap van de Islam zoals dat werd begrepen en beleefd in de tijd van de profeet Muhammad (vrede en zegeningen zij met hem) en zijn tijdsgenoten. U leert ook hoe de islamitische geleerdheid de boodschap en heilige teksten hebben uiteengezet. Vervolgens kunt u een koppeling of vertaalslag maken naar wat dit kan betekenen in onze eigen huidige realiteit. Nog specifieker; u zult een vertaalslag kunnen maken naar wat de boodschap voor ú betekent in uw leven en alles waar u mee te maken krijgt.

U leert en bestudeert in deze studie teksten uit de Koran en Hadith. Vanuit betrouwbare bronwerken zoals Tafsir Ibn Kathir, Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim en andere belangrijke hadithwerken wordt het geloof uiteengezet. Via de teksten en contexten raakt u bekend met de theologische, ethische en rechtskundige aspecten/dimensies van de Islam. De studie richt zich vooral op de ethiek en het profetisch voorbeeld van hoe iemand een succesvol leven kan leiden.

Wat gaat u leren?

  • Leer en bestudeer in slechts één studiejaar meer dan 100 geselecteerde teksten uit de Koran en de Soennah.
  • Leer de context, de bedoeling en de regelgeving van verschillende belangrijke Koranverzen.
  • Laat u inspireren door de prachtige levenslessen van de profeet Muhammad (vrede en zegeningen zij met hem). 
  • Begrijp de Islam in de context van de huidige realiteit en ontdek de oplossingen op vraagstukken of dillema’s van moslims die leven in het westen.
  • Doe verfrissend nieuwe inzichten op.
  • Groei in kennis, zelfbewustzijn en spiritualiteit volgens de Soennah. 
  • Raak bekend met islamwetenschappelijke vakgebieden zoals de Koranwetenschap, hadithwetenschap, interpretatieleer en de werking, doelstellingen en ethiek van het islamitisch recht. Lees ook een artikel hierover
  • Leer vanuit de heilige teksten de Islam-Arabische kernbegrippen.
  • In deze prachtige studie leert u al de dimensies van de Islam begrijpen: geloofsleer, gebeden, rituelen, gedragsleer en het ‘halal-haram systeem’. 

Haal het beste uit jezelf

De Ramadan is net voorbij. Wat is er mooier om die inspiratie en dat prachtige gevoel vast te houden, dan om nu te beginnen met een verdiepende studie die gericht is op het behalen van succes in dit leven en het hiernamaals.

Denk niet dat een studiejaar lang is. Tijd vliegt voorbij...voordat we weten is het weer Ramadan. En wat is überhaupt 'tijd' als het komt op tijd investeren in het verdiepen in uw geloof. Om iets te kunnen bereiken, moeten opofferingen worden gemaakt. Allah test ons ook in de prioriteiten die wij stellen...

Schrijf u daarom in voor de studie en haal het beste uit uzelf. Met deze studie investeert u echt in uzelf en bovendien zal iedereen om u heen er de vruchten van plukken.

De docenten zelf over deze studie

Saoed Khadje : "Alleen al tijdens het ontwikkelen en vormgeven van deze studie voel ik enorme blijdschap. Mijn hart wordt zó moetma'in, oftewel rustig en gelukkig. De stof zet mij ook voortdurend aan tot zelfreflectie en zorgt er nu al voor dat ik nog meer van het beste uit me wil halen. En dat wil ik naar voren laten komen tijdens de colleges. We kijken enorm uit naar het verzorgen van de lessen. We gaan ervoor. Wie Fiqh van de Koran en Soennah aan zich voorbij laat gaan mist echt een prachtige en inspirerende studie. Het wordt life-changing, inshaAllah."

Remy Soekirman : "Ik kan het heel kort houden. Dit is echt een complete studie. Het bevat levenslessen die je in dit leven en het hiernamaals succesvol zullen maken inshaAllah. Het is inspirerend en hartverruimend. Het doet je nadenken. Het motiveert je om in de voetstappen van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) te treden en ervoor te zorgen dat je innerlijk groeit en een beter mens wordt. Mensen zullen blij verrast zijn met deze studie en het effect dat het op hun welzijn zal hebben. Dat heeft het ook op ons."

Fiqh Vd Koran En Soennah 2013

Inschrijven

Schrijf u nu online in

Studiegegevens

Periode n.n.b.
Duur  30 collegeweken (= 60 colleges = 90 uren)
Lestijden  n.n.b.
Locaties n.n.b.

Collegedagen

Locatie Studiedag Startdatum  Einddatum
n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
 
  • U volgt één keer per week colleges.
  • Per collegedag krijgt u twee colleges, met een korte pauze ertussen.
  • De studie duurt 30 collegeweken (1 studiejaar).
  • Vakantie- en vrije dagen worden op de eerste collegedag schriftelijk aan u doorgegeven. 

Studiebedrag

€ wordt nader bekend gemaakt

Bij betaling in termijnen wordt er eenmalig € 10,- in rekening gebracht voor de extra administratieve werkzaamheden.

  • De studiekosten zijn inclusief een speciaal vervaardigd studieboek en eventuele downloads en/of handouts.
  • Voor slechts ± € 4,- per uur krijgt u op academische en neutrale wijze les op professionele locaties én het studiemateriaal is ook nog inbegrepen.
  • Dar-al-'Ilm heeft geen winstoogmerk en werkt kostendekkend. 
  • U kunt de studie in termijnen betalen.

Korting

  • Studenten krijgen op vertoon van een geldige studentenkaart 10% korting op het studiebedrag. 

Webflyer. Stuur het door...